Johan van Straaten

Op jonge leeftijd heeft Johan orgelles gehad en daarna zichzelf bekwaamd op de piano.

Hij was lid van het Harderwijks Mannenkoor vanaf 1988 tot medio 2016. Vele jaren was hij daar ingedeeld bij de tweede en later bij de eerste tenoren. Johan heeft bovendien een mooie baritonstem. Zijn belangstelling gaat de laatste jaren vooral uit naar de solozang en als zanger in kleine vocale groepen. Vanaf 2010 volgde hij een aantal jaren zangles bij zangpedagoge Annemarie de Jong.
Daarnaast volgt hij al enkele jaren zanglessen bij zangpedagoge Maria den Hertog. Samen met de tenor Fokko de Bruine vormt hij het duo “Amici di Canto”, zangvrienden.

Naast zanger is Johan vanaf 1991 dirigent van het Harderwijks Mannenensemble en tweede dirigent van het Harderwijks Mannenkoor.

Hij was vanaf het 4e kwartaal 2013 tot eind 2014 eerste dirigent van het Harderwijks Mannenkoor als vervanger van Jaap de Ruijter tijdens diens ziekte en na zijn overlijden.

Johan is tevens tweede dirigent van het Mannenkoor Euterpe uit Voorthuizen.

2de dirigent Johan van Straaten2de dirigent Johan van Straaten